Veilig op pad met onderrijbeveiliging

Ook wij gaan in 2017 veilig op pad met onderrijbeveiliging, ofwel een trekkerbumper.

Voor automobilisten, fietsers en voetgangers is het lastig om een landbouwvoertuig tijdig te herkennen en de breedte ervan in te schatten omdat de breedte van een tractor niet duidelijk is gemarkeerd. Trekkerbumpers zorgen voor eerdere en betere voertuigherkenning bij weggebruikers, dankzij breedtemarkering en verlichting. De zichtbaarheid verbetert enorm en andere weggebruikers remmen eerder af of geven ruimte. Dit effect was ook bij ons al de eerste dagen merkbaar.

Minder ongevallen
Wij hebben ervoor gekozen om mee te doen met het monteren van een van de eerste trekkerbumpers in Nederland omdat wij veel in de bebouwde kom werken.
Aangetoond is dat het gebruik van een trekkerbumper minder snel ongevallen geeft. Daarnaast zijn ongevallen in veel gevallen minder ernstig omdat de trekkerbumper verhindert dat weggebruikers tijdens een ongeval 'onder de tractor schuiven', met alle vreselijke gevolgen van dien. 

In februari 2017 waren er in Nederland ruim 130 trekkerbumpers gemonteerd. Dit moeten er uiteindelijk veel meer worden.

Onderzoeksraad voor de Veiligheid
De toepassing van de trekkerbumper komt voort uit een onderzoek dat de Onderzoeksraad voor de Veiligheid in 2010 afrondde naar ongevallen met landbouwverkeer. Het zou de verkeersveiligheid vergroten wanneer weggebruikers ’s-nachts maar ook overdag sneller en beter zicht hebben op de contouren van een tractor.

Praktijkproeven met trekkerbumpers
In 2011 is CUMELA Nederland gestart om met zogenaamde trekkerbumpers langdurige praktijkproeven te doen bij loon-, cultuur- en grondverzetbedrijven. In eerste instantie met één model bumper ter vermindering van de botsimpact en het voorkomen dat bij een aanrijding de tractorwielen over het voertuig van de weggebruiker rijden. In een tweede praktijkproef van CUMELA Nederland (2014), zijn vier modellen trekkerbumpers getest bij acht bedrijven die met tractoren op de weg actief zijn. Wat bijzonder bleek aan de tweede praktijkproef, is dat de focus verlegd is naar juist het voorkomen van een botsing. Betere reflectie, goed zichtbare breedtemarkering en contourverlichting zijn belangrijker geworden. 

 

Adresgegevens

Stationsweg 32
3214 VK  Zuidland
 
T (0181) 451618
F (0181) 452840

Certificering

VCA**
ISO 9001
Groenkeur BRL Groenvoorzieningen
SKAO CO2-prestatieladder, niveau 3
Aequor-erkend leerbedrijf    

Volg ons!

Volg ons op facebookVolg ons op twitterVolg ons op youtube